22e boekbespr. 1

1. Spuitende slagaders en overstromende oceanen, Lemniscaat

Lemniscaat bv. is in 1953 opgericht en nog steeds een zelfstandige uitgeverij. Die onafhankelijkheid is in deze tijd bijzonder en misschien wel de kracht van deze uitgever, een kind van de oprichters. Lemniscaat brengt authentieke kinderboeken uit over internationale thema’s. De verzorgde boeken verwoorden en verbeelden het echte leven, wat ook geldt voor: Spuitende slagaders en overstromende oceanen, met als ondertitel: Wat je zelf kunt doen bij kleine en grote rampen. Dit nieuwste kinderboek van redacteur, vertaler, auteur Jesse Goossens (1969) en internationaal illustrator, kunstenaar, tekenfilmanimator Linde Faas (1985) speelt dicht bij huis en ver weg. Afgezien van tekst die over de donkere delen van met vaart getekende illustraties staat, heeft Mar Suvaal het optimistische lees-, kijk- en doeboek fijn vormgegeven.

22e boekbespr. 2 fdbc0e57de

2. Portret Jesse Gossens, Lemniscaat

Kijk, reanimatie
Er worden 34 levensechte ongelukjes rond huis en grote, door mens of natuur veroorzaakte rampen beschreven, ook enkele griezelige. Dat laatste past bij het kinderboekweekthema ‘Griezelen’, hier niet in de fantasie, maar in het leven van alle dag op sommige plaatsen van onze planeet. Gelukkig blijven rampen een uitzondering. Prinses Margriet schreef het voorwoord. Ze is erevoorzitter van het 150-jarige Nederlandse Rode Kruis, een deel van de opbrengst van het boek komt ten goede aan deze bij rampen levensreddende hulp biedende stichting. De auteur legt eerst vier hoofdregels bij rampen uit: Zorg voor veiligheid; Kijk goed wat gebeurd is; Waarschuw; Help door actie te ondernemen. Daarna is het reanimeren zo duidelijk uitgebeeld en helder beschreven dat die bladzijden in postervorm een plaats verdienen in scholen, sport-, muziek- of andere verenigingsgebouwen. Er is niets griezeligs aan de tekeningen die de techniek van animeren in beeld houden, ook voor ouderen. De EHBO-kit samenstellen is, evenals andere nood- en survivalpakketten, echt aantrekkelijk uitgelegd.

22e boekbespr. 3 ill brand

3. Illustratie Brandwonden, Lemniscaat

Toepassing
Soms kan een kind met de juiste actie op het juiste moment het verschil maken tussen leven en dood. Bij een snel oplosbare ramp en natuurrampen of aanslagen die een uitdaging vormen om mondiaal op te lossen of te voorkomen, weet je nooit hoe alles verloopt. Na de luchtig getekende rampen in en rond het huis volgen rampen met de aarde, water, lucht, vuur en door mensen. Onder: Wist je dat, staat telkens veel wetenswaardige uitleg en bij: Dit moet je doen, staan nuttige, praktische tips over wat je hoe kunt doen. De tekeningen en tips zijn al begrijpelijk voor eind onderbouw, maar voorbeelden onder Opmerkelijk of Het ergste zijn daarvoor soms te heftig. Bij Brandwonden staat dat levend verbranden in bepaalde landen nog voorkomt als vrouwen niet snel genoeg kinderen kunnen krijgen of de bruidsschat niet kunnen betalen. Ze worden met brandbare stof overgoten, zogenaamd: Een ongelukje in de keuken. In het bijbehorend plaatje met de brandende pot zie je dat - net as bij andere illustraties - niet terug.

22e boekbespr. 4 ill Aarde aardverschuiving

4. Illustratie Aarde - Aardverschuiving

Beeldvorming
Bij Bloed lijkt bloed een limonadefontein, bij Aarde – Aardverschuiving, kijk je naar een positief sprookjesplaatje vol vrolijke kinderen die elkaar of een volwassene redden. De illustraties maken het boek aantrekkelijk en toegankelijk, alles lijkt eenvoudig te verhelpen. Je kunt er goed uit voorlezen of vertellen wat je kunt doen. Hoe vaker die kennis gedeeld wordt, hoe beter die doordringt. Misschien vormt het een tegenwicht voor de stroom beelden van natuurrampen, ecologische rampen ten gevolge van hedendaagse vindingen. Ook kinderen zien ze bijna 24/7 in visuele berichtgeving voorbijtrekken. Ze krijgen meer grip als ze weten dat zij iets kunnen betekenen en goed voorbereid slagvaardiger zijn. Spelenderwijs leren ze
hoeveel botten je kunt breken, dat je bloedvaten uitgestrekt 2,5 keer de wereld omcirkelen, je een bosbrand kunt zien aankomen of wat te doen bij beroerte, shock, lawine, orkaan, kernramp, beet of steek en veel meer. Het boek is een handig naslagwerk voor kinderen en ouderen en een basis voor EHBO, Eerste Hulp Bij Ongelukken. En wie wil nu niet helpen?

Aldtsjerk, 2017 ©Gerhild van Rooij
522e boekbespr. 5 spuitende slagaders 02

Boek