21e boekbespr. 1 cover fantas elastisch brein

1. Cover van Je fantastische elastische brein, met het woord brein weergegeven met textuur zoals van het brein zelf.

Illustrator Ackerley
In de Kinderboekenweek is er extra aandacht voor prenten- en andere kinderboeken rond het thema griezelen. Naast de kinderboeken die daarop aansluiten zijn er nog vele andere soorten boeken. Bijvoorbeeld boeken die speels bepaalde wetenschap in de dagelijkse praktijk in beeld brengen. Het toegankelijke, informatieve prentenboek Je Fantastische Elastische Brein, vormen en strekken van JoAnn Deak met verhelderende illustraties van Sarah Ackerley is daarvan een ideaal voorbeeld. Ackerley woont in Los Altos, Californië, maar groeide op in Waxahachie, Texas, in een gezin met zeven kinderen. De liefde voor prentenboeken ontstond al vroeg; haar ouders gaven boeken bij elke bijzonder dag en vakantie. Na het behalen van haar Bachelor of Fine Arts aan de University of Texas in 2004, wijdde ze zich aan prentenboekillustraties en mondiaal ook wandschilderingen.

Auteur Deak
Voor het oorspronkelijk in 2010 in San Francisco door uitgeverij Little Pickle Stories uitgebrachte Your Fantastic Elastic Brain; Stretch it, Shape it, ontving JoAnn Deak, Ph. D., de Mom's Choice Gold Award. De internationale spreker, educator, preventie-psycholoog en auteur van onder meer The Owner's Manual for Diving Your Adolescent Brain, werkt wereldwijd met ouders, leraren en begeleiders van kinderen als schooladviseur op het gebied van breinontwikkeling en gendergelijkheid. In 2017 bracht Bazalt de tweede druk uit van haar boek Je fantastische elastische brein. De verrassend eenvoudig geformuleerde wetenswaardigheden over het brein zijn zo om de v1ele tekeningen gegroepeerd dat ze makkelijk aan elkaar gekoppeld kunnen worden - lezen en kijken valt samen.

21e boekbespr. 2 pagina 1

2. De vraag aan het begin van Je fantastische elastische brein, de leidraad van dit kinderboek

Energiek, met humor
Als volwassene voorlezen en met jongeren naar de plaatjes kijken is extra aantrekkelijk als het onderwerp bij elke leeftijd past. Iedereen is een breinkunstenaar omdat bij alles wat je doet of denkt je brein verandert. Je leest en ziet niet hoe, waar en wanneer dat gebeurt en hoe je je brein sterker maakt en kan laten groeien. Nieuwe dingen proberen, ook enge en moeilijke en fouten maken is heel goed voor je brein, net als iets herhalen totdat het lukt. Het boek is een aanstekelijke aaneenschakeling van heel toegankelijke voorbeelden van de werking van het brein. Je ziet hoe peuters, kleuters en kinderen in de basisschoolleeftijd iets horen, zien of voelen en van alles doen. Ze springen met onstuitbare energie van het een naar het ander, slapen, dromen, bewegen, spelen zijn geconcentreerd of uitgelaten en grappig getekend. Hun daarbij wisselende gezichtsuitdrukkingen worden nergens karikaturaal. De kinderen spelen en ontdekken alleen en samen dat bij alles wat ze doen, denken, voelen of waarnemen hun brein werkt. Sporten, muziek spelen, googelen, iets boetseren, zwemmen, iets uitkiezen of bedenken, eten en zelfs groeien en praten is zonder je brein onmogelijk.

21e boekbespr. introductie paginas

3. Voorbeeldpagina, introductie in het boek van JoAnn Deak en Sarah Ackerly, over het rekbare brein.

Toegankelijk
Een uil en muis, die beide een das dragen, geven binnenin de kaft al meteen een paar weetjes als voorbeeld. Ze uiten in het boek, dat ook als naslagwerk gebruikt kan worden, steeds hun verbazing of geven relativerend commentaar op de werking van neuronen, cerebrum, cerebellum, amygdala, prefrontale cortex en de hippocampus: ‘Dat roze spul heeft het druk’, het brein is meer dan ‘vulling tussen je oren’. De uitleg hoe dit orgaan werkt is heel toegankelijk. Een paar bladzijden tekst en de illustraties geven al voldoende stof om over de wonderlijke werking van ons brein van gedachten te wisselen. Dit prenten-, lees- en voorleesboek voor jong en oud is een brein- of eye-opener voor in de klas, de buitenschoolse opvang en om thuis, in een bibliotheek, buurthuis of in ander verband te lezen, herlezen en voor te lezen. Je Fantastische Elastische Brein laat lezers spelenderwijs van alles leren over het brein en moedigt aan om op ontdekkingsreis te blijven gaan, dat houdt je brein in vorm.

Drachten, Aldtsjerk
2017 ©Gerhild van Rooij

JoAnn Deak. Je fantastische elastische brein. Illustraties van Sarah Ackerley