GH 3e boekbespr. 1 ill Christiaan Bor E Verhey H. Krebbers 1966

1. 19 juni 1966. Emmy Verhey tussen Chritian Bor en docent Herman Krebbers op Schiphol teruggekeerd als finalisten van het Tsjakofsky Concours in Moskou waar Emmy de jongste deelnemer was. Foto Jac de Nijs/Anefo, Nationaal Archief

Afscheid en expositie
Op 8 november speelt Emmy Verhey nog eenmaal in de Harmonie, op 29 november klinkt haar afscheidsconcert. Haar pure vioolstem blijft bewaard op 55 platen en cd’s met solo’s, kamermuziek en orkestwerken in uiteenlopend repertoire. Ze kreeg geen cd-dvd-box, zoals sommige grote acteurs, maar een boek waarin een fijne cd is gestoken. En in haar woonplaats Zaltbommel exposeert het Stadskasteel in de Kloosterkapel (Kloosterstraat 2) t/m 4 oktober een uniek overzicht onder de titel Langs de toonladders van mijn bestaan, leven en werk van Emmy Verhey.

1967 Galaconcert, Emmy Verhey (jongste finalist Tsjaikofsky concours), prinses Beatrix, prins Claus en dirigent Jan Brussen, Kurhaus Scheveningen; foto Eric Koch / Anefo (Nationaal fotoarchief)

GH 3e boekbespr. 2 1967 Emmy Beatrix Claus dir. Jan Brussen

2. 26 januari 1967. Galaconcert Emmy Verhey (jongste Tsjakofsky Concours), prinse Beatrix en prins Claus en dirigent Jan Brussen, Kurhaus Scheveningen. Foto Erik Koch/Anefo Nationaal fotoarchief).

Debuut
Emmy Verhey is in 1949 in Amsterdam geboren en verhuisde op haar zevende naar Leeuwarden, haar vader werd concertmeester bij het toenmalige Frysk Orkest. Op 7 december 1961debuteerde zij bij dit orkest in De Harmonie met de Havannaise van Saint Saëns. De twaalfjarige Emmy uit Leeuwarden werd een meervoudig laureaat en internationale ster. Ze musiceerde ruim een halve eeuw met grootse musici en gerenommeerde orkesten onder beroemde dirigenten en toen er minder zendtijd was dan nu op radio en tv.

Boekpresentatie
Op 10 september presenteerde Uitgeverij Eburon uit Delft, in Zaltbommel in de Kloosterkapel ‘Mijn viool: vriend en vijand. Gesprekken met Emmy Verhey. De bundel opent met een voorwoord van Hein Spanjaard en interviews van Jan Brokken uit 1985 en 2015, voor de andere interviews tekenden Youp van 't Hek, Henk Smit, Ed Spanjaard, Machiel Swillens, Emile Wennekes, Marieke van Willigen en Paul Witteman. Een bescheiden hommage voor de indrukwekkende persoon en musicienne Emmy Verhey.

GH 3e boekbespr. 3 ill EV TimelessMoments CKO Camerato Antonio Lucio

3. Timeless Moments, Emmy Verhey, Het Concertgebouw Kamer Orkest, Camerato Antonie Lucia

Drachten
Emmy verwerkte ingrijpende verliezen en tegenslagen. De dood van haar jongste broertje toen zij nog een kind was, het op veertigjarige leeftijd overlijden van haar man Paul Vossen,   violist en de liefde van haar leven. Ze voedde haar kinderen op, overwon blessures en heeft nooit een optreden afgezegd in de grote zalen of regionale theaters.
Te vaak was er niemand om haar te verwelkomen, was de koffie oud en de kleedkamer vies, maar: ‘De man in Drachten, die was goud, die stond je ’s middags in zijn theater (De Lawei) op te wachten en straalde van alle kanten als je binnenkwam. Het begon al met de vraag of je een goede reis had gehad. Alles was in orde. Een mooie ruime kleedkamer waar ik goed kon inspelen, verse koffie, lekkere chocolaadjes, een warme maaltijd, allemaal ingrediënten voor het juiste gevoel dat bij een optreden hoort. Wat een feest om daar te spelen’, vertelt Emmy aan Youp van ‘t Hek.

GH 3e boekbespr. 4 EV ill boekomslag

4. Boekomslag: Mijn viool, vriend en vijand. Gesprekken met Emmy Verhey.

Levensverhalen
Die theaterdirecteur, Roel Oostra, was volgens Emmy en Youp de beste. Door hem zweefde ze het podium op. Door zulke verhalen over haar jeugd, opleiding, liefdes, violen, collega’s, de muziekpraktijk en meer leef je met haar mee. Ook het tiende Emmy Verheij Festival met gratis klassieke concerten en dans voor kinderen, huisconcerten voor dierbare zieke oud-collega’s en docenten, etentjes thuis en haar liefde voor dans worden geschetst.
Hulde aan het comité dat is opgericht om te voorkomen dat Emmy in stilte van het podium zou verdwijnen en zich inzette voor het boek met zwart-witfoto’s en ontroerende levensverhalen van Emmy in en buiten de schijnwerpers. Aan het slot staat na gespeeld repertoire en optredens haar dankwoord: ‘Dit boek is me overkomen, maar niets mooiers had ik me kunnen wensen’ Emmy Verhey. Haar intense spel is ons overkomen.

Aldtsjerk © Gerhild van Rooij www.gerhildvantooij.nl

Meer over cd en boek in deel 4