20e boekbespr. 1 Emmy Verhey

1. NFF, Wereldpremière van documentaire over Emmy Verhey

Pamela Sturhoofd en Jessica van Tijn filmden wereldberoemd oud-violiste Emmy Verheij (1949) over wie eerder het boek Mijn viool, vriend en vijand verscheen. De laatste keer, tweede helft werd een integer filmportret. Deze eerste documentaire over Verhey zal Omrop Fryslân ook uitzenden. Sturhoofd studeerde Politicologie en Communicatiewetenschappen aan de UvA en studeerde in 1991 af in Media Organisatie. Ze werkte bij TROS televisie, Sleeswijk Entertainment, Stokvis Producties en als uitvoerend producent bij Endemol en voltooide intussen de opleidingen regie en presentatie van Media Academie Hilversum. Van Tijn studeerde aan de UvA af in Internationale Betrekkingen en in Communicatiewetenschappen, voltooide een postdoctorale opleiding op Instituut Clingendael en regieopleiding van Media Academie Hilversum. Na werken bij radio en televisie (VPRO,VARA, NOS), verhuisde ze zomer 1998 naar Mexico, waar Sturhoofd zich ook voor twee jaar vestigde en voor Nederlandse en internationale media werkte en reisde. In 1998 richtten ze hun Special Eyes op. Van Tijn werkt vanuit het internationale Special Eyes-kantoor in Mexico, Sturhoofd vanuit hun Amsterdamse kantoor.

20e boekbespr. 2 Vera Beumer op PCC f700x467

Vera Beumer, hier op het Prinses Christina Concours kreeg masterclass van Emmy Verhey

Overdragen
Ze maakten filmportretten als Onbelangrijk Belangrijk Herman van Veen 65 en Niemand weet hoe laat het is over Youp van het Hek en wilden voor Nederlands Grande Dame van de Viool, als dank voor alles wat zij betekend had, een vergelijkbaar eerbetoon maken. Haar spel en 53-jarige carrière op wereldpodia was vele generaties bijgebleven. Via de Cinecrowd-actie EMMY BEDANKT! brachten honderdvier supporters €15.150,- bijeen, 101% van het streefbedrag. De unieke laatste momenten en vioolstreken konden gefilmd worden en de pilot voor fondsenweving. Naast de laatste repetities, optredens en interviews filmden ze hoe Emmy Verhey, inspirator voor jonge musici, het sympathieke viooltalent Vera Beumers coacht en in masterclasses haar muzieklevenservaring overdraagt. Als wonderkind gepresenteerd, altijd omringd door ouderen, droeg Emmy Verhey extreem jong de verantwoording voor topniveau soloprestaties. Vioolles vanaf haar zevende, als achtjarige vioolconcerten van Bach spelen, veel optredens, als 13-jarige tussen 17-jarigen op het conservatorium studeren, op haar zeventiende finaliste bij het prestigieuze Tschaikovsky Concours in Moskou en op Schiphol als ster onthaald, jong een platencontract en soleren bij orkesten als het Concertgebouworkest betekende eindeloos studeren.

20e boekbespr. 3 Emmy V oud Kon.Beatrix1967

1967, oud-koningin Beatrix met Emmy Verhey na galaconcert

Vrij
“Maar goed, ik ben nu wie ik ben en heb gedaan wat ik moest doen, en had een ongelooflijk mooi leven”, zegt Emmy Verhey, die dacht rond haar veertigste te stoppen omdat ze zichzelf er niet mooier op vond worden, iets dat meetelde. Pas toen haar vingers moeite hadden om uit de viool halen wat zij wilde, besloot zij anderen daar niet mee op te zadelen en te stoppen. De film volgt de wereldster naar haar afscheidsconcert 29 november 2015 en het daaropvolgende jaar. “Vioolspelen kan niet half, het is topsport op de vierkante centimeter. Je maakt met je vingers links contact op de snaren, met je rechterhand probeer je het geluid eruit te strijken. Het contact met je linkerhand moet voortdurend op peil blijven, anders verdwijnt dat. En dat hóór je meteen. Ook aan de snelheid, je techniek holt achteruit als je een dag niet speelt.”

Die druk van studeren en optreden was voorbij toen Emmy Verhey 22 september tijdens het 37ste Nederlands Film Festival in Utrecht de wereldpremière bijwoonde van De Laatste Keer, Tweede Deel. Sturhoofd en Van Tijn tekenden voor regie, scenario en research.

Selfmade Films produceerde de documentaire in samenwerking met Omroep Gelderland en Omroep Friesland. Flitsen van vroegste optredens met orkest tot de laatste solo en kamermuziek-optredens, opnamen achter het podium, hoe Verheij haar Guarneri uit 1646 tussen andere violen hangt, “die verdient het bespeeld te worden” (in de aftiteling staat dat er een nieuwe eigenaar is gevonden), hoe ze met haar hond in de natuur wandelt en musici thuis ontvangt. De altijd elegante Emmy Verhey is oprecht, raakt met haar stem en viool een snaar. Haar ogen weerspiegelen kaleidoscopische diepten van waaruit ze musiceert, coacht, luistert, openhartig terug- en vooruitblikt en vertelt over muziekdocenten, collega’s, dirigenten, composities, jong talent, kunst of kleinkinderen.

Utrecht, 2017, ©Gerhild van Rooij

Zie http://deklassieken.radio4.nl Camille Saint Saens - Introduction et Rondo Capriccioso op. 28 in a kl. Emmy Verhey, viool & Paul Komen, piano Live, 750e uitzending De Klassieken op Radio

En https://www.youtube.com/watch?v=klOztNE6HQM Emmy Verhey en Yehudi Menuhin - Bach Double Concerto in 1973, Doelen - Rotterdam