15e boekrubriek kb 1 en toen de stijl

Joost Swarte, En toen De Stijl, kunsthistorisch prentenboek

In 2017 wordt de honderd jaar jonge kunststroming De Stijl in Drachten en vele andere met De Stijl verbonden plaatsen in Nederland uitgebreid onder de aandacht gebracht. Museum Dr8888 en Stichting Van Doesburg-Rinsemahuis houden museale tentoonstellingen, lezingen, (virtuele) rondleidingen en andere activiteiten. En er zijn vele publicaties rond De Stijl verschenen, waaronder het informatieve kunsthistorische prentenboek En toen De Stijl over Theo van Doesburg, Vilmos Huszár, Bart van der Leck, Gerrit Rietveld, Bauhaus, J.J. P. Oud, Ko Verzuu, Joaquin Torres Garcia, Piet Mondriaan en Piet Zwart. In deze uitgave van Leopold Amsterdam en Gemeentemuseum geeft Joost Swarte - die een patent lijkt te hebben op de vertaalslag van de volwassen wereld naar de kinderwereld - letterlijk en figuurlijk een helder en humoristisch beeld van de kunststroming De Stijl.

15e boekrubriek kb 2 JS TheoVanDoesburg

Joost Swarte, Van Doesburgs atelier in En toen De Stijl

Ideaal
Swarte laat zien hoe de tien kunstenaars, architecten en ontwerpers die deel uitmaakten van De Stijl of erdoor werden beïnvloed in hun ateliers werkten. In die ruimte staan ook hun iconische werken. Op de bladzijde naast elke ateliertekening staat een kleine samenvatting en interviewt de staande kat-journalist-stripfiguur de kunstenaar. Deze vraagt waarom de leden van De Stijl begin twintigste eeuw de kunst wilden vernieuwen? Omdat die achterliep bij hun moderne tijd. In plaats van alsmaar de werkelijkheid te kopiëren, wilden de kunstenaars en ontwerpers kunst, gebouwen, interieurs, speelgoed en meubels met rechte lijnen en rechthoeken in rood, blauw en geel, soms ook zwart, wit en grijs. Het prentenboek is een mooie en doeltreffende handleiding om deze werken te bekijken. Achterin staan de titels van alle afgebeelde objecten, kunstwerken, straatmeubilair, reclame, meubels en gebouwen en hun jaar van ontstaan.

Bundelen
De ideeën over deze nieuwe kunst in een nieuwe wereld stonden in het in 1917 opgerichte tijdschrift ‘De Stijl’, dat in een oplage van 100 verscheen. Volgens de baanbrekende kunstenaar en ontwerper Theo van Doesburg zou de gevoelige kunstenaar verdwijnen omdat hij en de andere kunstenaars van De Stijl de kunsten definitief gingen veranderen: eenvoudige vormen in rood, blauw en geel, was de nieuwe schoonheid. In zijn atelier staat hij bij een kubistisch blokkenmodel en houden hij en zijn medewerker Cornelis van Eesteren een rode, gele en blauwe kleurkaart vast. Zijn abstracte schilderijen hangen aan de muur en de vrouw die piano speelt is zijn vriendin Nelly van Moorsel, die bij de Duitse en Nederlandse Dada-tournees in 1922 en 1923 (ook in Drachten), met Theo van Doesburg, De Stijl-kunstenaar Vilmos Huszár en Dada en Merzkunstenaar Kurt Schwitters optrad en avantgardistische muziek speelde, zoals een mars voor een krokodil.

15e boekrubriek kb 4 detail de zaaier Theo van Doesburg 155

De Zaaier, een detail van het glas-in-loodraamontwerp De grote pastorale van Theo van Doesburg dat links voor in het atelier van Theo van Doesburg is afgebeeld.

Drachten
Doesburgs glas-in-loodraamontwerp De grote pastorale voor de voormalige Winterlandbouwchool in Drachten (uit 1922) hangt ook in het atelier. De zaaier uit dit raam vorm het logo van het Museum Drachten. Ouderen en jongeren die dit boek van Schwarte lezen zullen het meteen herkennen. Je ziet bij het atelier van Vilmos Huszár dat hij het vignet voor De Stijlontwerp en door de deur zie je zijn beroemde sigarettenreclame Dame Blanche. Op de muur is de vooraan in het atelier staande mechanische danser geprojecteerd, die vele hoekige houdingen kon aannemen wanneer de kunstenaar tijdens optredens in de Dadatournee de knoppen onder dit beeld te bewoog. Er is veel meer herkenbaars, ook bij de andere kunstenaars. Voor wie bekend is met de werken van deze kunstenaars en kunststroming is het geestige boek van Swarte een feest de herkenning, voor anderen is het de ideale kennismaking met het werk, de werkwijze en het gedachtengoed van De Stijl en een inspiratie voor museumbezoek. Eke school zou dit boek van nog geen tien euro in de boekenkast horen te hebben, omdat het mede door de stripvorm zo toegankelijk is. Dit meesterwerk vol iconische kust is een kijkboek, voorleesboek en leesboek en inspiratie voor museumbezoek.

Drachten, Aldtsjerk, 2017, © Gerhild van Rooij