enquete
 
Bekkema
 
warrenhove
 
damhus
 
bewegingscentrum
 
abd pluskrant banner
 
humanitas
 
museumdr8888
 
smelneserfskip
 
meldij
 
rebbers
 
Uitinmedia

 Lindeboom

 

nieuwsbrief sunenz

Belastingaangifte

De informatievoorziening over het verdwijnen van de blauwe envelop is niet goed geweest

Er zijn door de Belastingdienst grote fouten gemaakt bij de overstap van de blauwe envelop naar digitale post. Dat zegt de Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen. De Ombudsman noemt de termijn waarop dat is gebeurd te kort. Het publiek zou zich hierdoor overvallen voelen. Dat meldt Dagblad Trouw vandaag.

Ook liet de publieksinformatie over de aanpassing te wensen over, aldus Van Zutphen in het rapport ‘Het verdwijnen van de blauwe envelop’. De overheid zou burgers nooit tot contact via de computer mogen dwingen, aldus Van Zutphen. Dat omdat juist de zwakkeren in de samenleving dan tussen wal en schip vallen. Volgens de Ombudsman moet de digitale optie slechts een extra optie zijn en moet de dienst klanten “verleiden” om er gebruik van te maken.

Van Zutphen begon het onderzoek na vele klachten over de afschaffing van de envelop. Zeker vijftigduizend huishoudens hebben geen internetverbinding in Nederland en circa twee miljoen mensen zijn laaggeletterd. Digitalisering door de Belastingdienst maakt de kloof tussen overheid en kwetsbare burgers groter, staat in het rapport.
Fasen

De blauwe envelop verdwijnt in fasen. Zo verstuurde de Belastingdienst in december de voorschotbeschikking 2016 naar mensen die recht hebben op een huur- of zorgtoeslag alleen digitaal en niet meer per post.

Staatssecretaris Eric Wiebes wil dat aangiften en andere correspondentie over een paar jaar zoveel mogelijk gedigitaliseerd is. “Digitaal wordt de standaard, maar de blauwe envelop blijft voor mensen voor wie het echt niet anders kan”, benadrukt de woordvoerster van Wiebes. “We gaan geen brieven digitaal versturen naar mensen die daar niet mee overweg kunnen.” Het rapport ‘Het verdwijnen van de blauwe envelop’ wordt morgen aan staatssecretaris Wiebes aangeboden.
Hulp

De Belastingdienst heeft van oudsher een netwerk om mensen te helpen met hun belastingzaken. De ficus zet dit nu ook in om te helpen met de digitalisering van de Belastingdienst. Zij kunnen terecht bij servicepunten in bibliotheken, bij belastingkantoren en ze kunnen bellen met de BelastingTelefoon. “Maar als er dan nog een groep overblijft die echt niet mee kan, dan krijgen zij gewoon hun spullen op papier”, aldus een woordvoerster van de belastingdienst.

Bron: Nu.nl/NOS