enquete
 
Bekkema
 
warrenhove
 
damhus
 
bewegingscentrum
 
abd pluskrant banner
 
humanitas
 
museumdr8888
 
smelneserfskip
 
meldij
 
rebbers
 
Uitinmedia

 Lindeboom

 

nieuwsbrief sunenz

Denk je aan boerenkool, dan denk je waarschijnlijk meteen aan stamppot en aan stevige kost voor koude winterdagen. Maar boerenkool is veel meer dan dat. In New York is het al jaren hip en ook in Nederland wordt boerenkool steeds vaker op andere manieren gegeten, bijvoorbeeld rauw door de granola of als groente in een quiche.
Want boerenkool is goed voor je, maar waarom? Deze groene bladgroente zit boordevol goede voedingsstoffen zoals vitamine A, B2, B6 en C. Daarnaast is het rijk aan foliumzuur, calcium en ijzer. Allemaal stoffen die je elke dag nodig hebt en die de kans dat je ziek wordt helpen verkleinen.


Weinig calorieën
Een andere reden om 's winters boerenkool, en andere kolen, veel op tafel te zetten, is omdat kool relatief weinig calorieën bevat. Een portie boerenkool van 250 gram bevat ruim 100 calorieën. Je kunt er dus gerust een bord vol van eten. Denk er wel aan dat als je ouderwetse stamppot maakt met spekjes en rookworst dat daar veel verzadigde vetten in zitten. Je zou ze kunnen vervangen door magere varianten. Wist je dat bijvoorbeeld een augurk heel lekker is bij de boerenkool of in plaats van worst vis?


Bewaren
Boerenkool kun je het beste heel en ongesneden op een koele plek of in de koelkast, in de groentela bewaren. Boerenkool, mits koel bewaard, is zo'n 5 tot 7 dagen houdbaar. Je kunt het ook invriezen. Als je het voor stamppot wilt gebruiken, kun je het dan het beste bevroren in het water doen en dan laten koken.


Duurzaam
Omdat veel boerenkool uit Nederland komt is het in de herfst en winter ook nog een duurzame keuze.


Groente en fruit
Iedere dag twee ons groente en twee stuks fruit: dat is niet alleen heel gezond, maar ook ontzettend lekker. Kies vooral voor veel kleur. Dat ziet er gezellig uit en u krijgt ook nog eens de meeste vitaminen en mineralen binnen!